Open

Nieuws

19/05/2022

De nieuwe verplichte veiligheidssystemen in auto’s

De nieuwe verplichte veiligheidssystemen in auto’s
Er treedt een EU-verordening op 6 juli 2022 in werking die veel assistentiesystemen verplicht stelt voor nieuwe personenauto’s. De nieuwe auto’s moeten namelijk nog veiliger worden. Sommige systemen hebben hun nut al bewezen, andere zijn enigszins omstreden.

Het aantal doden in het verkeer loopt al jaren terug. Dat komt omdat veel moderne auto’s al voorzien zijn van veiligheidssystemen die de veiligheid in het verkeer vergroten. Maar de EU vindt dat het nog veiliger moet en daarom moeten nieuw ontwikkelde auto’s van een groot aantal nieuwe veiligheidssystemen voorzien zijn vanaf 6 juli. Deze nieuwe veiligheidssystemen worden Advanced Driver Assistance Systems genoemd, oftewel ADAS. Voor alle voortuigen die nieuw verkocht worden op de Europese markt geldt de EU-verordening vanaf 7 juli 2024.

De Intelligent Speed Assistant, oftewel het ISA-systeem is het meest betwiste systeem. Dit systeem maakt de bestuurder attent op de toegestane maximumsnelheid door middel van een geluidsignaal en een knipperend symbool via systemen als de navigatie, adaptieve cruise control of de verkeersborden langs de weg. Het systeem is uit te schakelen, echter wordt het weer actief als de auto iedere keer wordt gestart.

Dit is niet alles: in de EU-verordening staan nog een aantal ingrijpende systemen, zoals de Event Data Recorder (EDR). Je kunt het vergelijken met een ‘black box’, een gegevensrecorder voor incidenten die gegevens bewaart van enkele seconden voor een ongeval. Denk hierbij aan de snelheid van de auto, de stuurstand en of bijvoorbeeld het licht wel of niet aanstond. Er zijn al een aantal nieuwe auto’s die voorzien zijn van dit systeem. De EDR roept wel veel vragen op m.b.t. de privacy. Alleen de autofabrikanten en nationale overheden zouden de gegevens mogen raadplegen om onderzoek te doen naar de oorzaak van het ongeval. De verzekeraars zouden hier niet bij kunnen komen. Ook zijn er vragen over wanneer de gegevens worden opgeslagen. Het systeem geeft enkel informatie 30 seconden voor het ongeval en 10 seconden erna. Het gaat hierbij niet om gesprekken tussen de inzittenden.

Vanaf 6 juli 2022 zijn in nieuwe modellen ook verplicht:

- Achteruitrijcamera

- Een noodremsysteem

- Rijbaanassistentie

- Parkeersensoren

- Vermoeidheids- en smartphonegebruik-waarschuwingen

- Voorbereidingen voor een alcoholslot

 

Veiliger verkeer in Nederland
ADAS-systemen leveren een goede bijdrage aan een veiliger verkeer in Nederland. Veiligheidsorganisaties en de ANWB zijn dan ook zeer bij met de nieuwe systemen en ze pleiten daarom ook voor subsidie op het inbouwen van ISA in oudere auto’s. Wel is goede voorlichting nodig voor consumenten die gebruik gaan maken van de nieuwe systemen. Consumenten kunnen geneigd zijn om de systemen te onderschatten. Ook de benaming van de systemen kunnen op elkaar lijken, terwijl de functies sterk kunnen verschillen, waardoor consumenten door de bomen het bos niet meer zien.

Niet alle systemen feilloos
Denk bijvoorbeeld aan Advanced Driver Assistance, een systeem dat functioneert als rijassistentie. Op de snelweg met wegmarkering is dit een prima werkend systeem. Als je eenmaal op een polderweg rijdt zonder wegmarkering, kan dit systeem niet optimaal functioneren. Het wegennet is daarom nog niet gestructureerd genoeg om dit systeem te altijd te laten werken.

Terug naar overzicht